top of page

Over Chantal

In het kort

  1. Iedereen die mij kent, weet dat ik van spellen hou. Bordspellen, videogames of 'serious gaming'. Wist je dat spelen de meest natuurlijke vorm van leren is? Kijk maar eens naar kinderen. Ik pas daarom ook met regelmaat spelvormen toe in mijn werk.

  2. Ik ben een echte theeleut. Nodig mij dus uit voor een kopje thee in plaats van koffie! 

  3. 'I don’t want to protect the environmentI want to create a world where the environment doesn’t need protecting.' In mijn werk focus ik mij daarom voornamelijk op het creëren van de juiste randvoorwaarden. Dit stelt de organisatie in staat zelf de juiste keuzes te maken. 

  4. Duurzaamheid maakt zo een belangrijk deel uit van mijn leven, dat ik er zelfs een tattoo van heb laten zetten.

  5. Openheid en eerlijkheid staan bij mij aan de basis van elke relatie, dus ook zakelijk. 

_90A2937.jpg

Over Chantal

IRE_0492.jpg

Al meer dan 50 jaar lang is de invloed van de mens op het klimaat bekend. Toch gebeurt er maar langzaam wat. En ik vraag me mijn hele leven al af hoe het komt dat onze aandacht naar randzaken gaat… En niet naar zoiets belangrijks als duurzaamheid. Er wordt veel gepraat over iets doen in de vorm van LED-verlichting of bomen planten. Maar niet over duurzaamheid als integraal en strategisch bedrijfsmiddel. Vanaf het moment dat ik hier over ging nadenken, liet het idee mij niet meer los: ik moet hier iets aan doen!

​

Van jongs af aan gingen mijn studies in hospitality en facility management daarom deze kant op. Toen ik klaar was met mijn bachelor, besloot ik er volledig voor te gaan en ging ik in Zweden de master Strategic Leadership towards Sustainability doen.

Autovakantie

​Voordat ik deze opleiding volgde, had ik altijd het typische ‘succesbeeld’ voor ogen: het doen van een goede opleiding, het krijgen van een toffe baan, het vinden van een partner, het kopen van een huis, etc.

Deze toffe baan moest dan uiteraard ook een leidinggevende functie zijn bij een toonaangevend bedrijf. Tijdens de master werd ervan uitgegaan dat je je niet in kan zetten als verduurzamer, als je niet weet wie je bent, wat je kan en waar je naar toe wilt. Verandering begint bij jezelf. Ik heb daarom veel aan zelfreflectie gedaan waardoor ik mijzelf beter heb leren kennen en meer mezelf ben geworden. Ik leerde dat niet alles draait om ‘succesvol’ zijn en een goede baan hebben.

​

​

​

​

​

​

 

 

 

​

Vanuit deze gedachte en zoekende naar een duurzamere woonwijze, kwam na de master het plan om in een camper te wonen. Daar moest mijn werk bij aansluiten en volledig online uitgevoerd kunnen worden. Ik dacht ‘dat moet makkelijk lukken’. Ik zie namelijk altijd mogelijkheden en kansen.

In de praktijk bleek dit erg lastig te zijn: potentiële werkgevers zagen pre-corona nog te weinig mogelijkheden in online werk. Toch was ik ervan overtuigd dat er genoeg mogelijkheden zijn om online mensen te helpen. Daarom startte ik in maart 2020 mijn bedrijf vanuit mijn camper. Inmiddels ben ik terug in Nederland en gesettled in Leiden.

Ik ben opgeleid in het Raamwerk voor Strategische Duurzame Ontwikkeling. Binnen dit raamwerk vallen verschillende theorieën, modellen en concepten die ik toepas in mijn werk. Zo helpt systeemdenken mij om het grote plaatje in kaart te brengen en gebruik ik een vijf-fasen stappenplan om tot een strategisch actieplan te komen. Daarbij heb ik door gebruik te maken van dit raamwerk verschillende tools in mijn gereedschapskist om in te zetten bij de uitvoering van dit actieplan.

​

​Ik werk graag binnen het MKB omdat daar het snelst de effecten zichtbaar zijn als het gaat over duurzaamheid. Deze organisaties zijn vaak dynamisch en jong van geest. Mijn ideale klanten weten dat er iets met duurzaamheid moet gebeuren, maar vinden het lastig waar te beginnen of weten niet hoe deze verandering aan te gaan. Verduurzamen klinkt voor hen vaak als een zware opgave, wat veel tijd, geld en energie kost. Toch is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan.​ Door duurzaamheid in de visie op te nemen, ontstaat er een gemeenschappelijk doel. Alle neuzen staan dezelfde kant op. Dit draagt bij aan de organisatiecultuur- en identiteit. Ook naar de markt toe is dit een positief signaal. Duurzaamheid is een ‘hot item’, vooral onder de jongere generaties. Daarmee wordt je organisatie aantrekkelijker voor potentiële klanten en medewerkers. Zo zie ik duurzaamheid als strategisch onderdeel van een organisatie en wordt duurzaamheid de logische keuze. 

wim-van-t-einde-mSeZTDLnN2U-unsplash.jpg
FMN logo - volledig_FC_Trans.png
Naast mijn werk ben ik voorzitter van het expertteam Duurzaam en Sociaal bij Facility Management Nederland. Dit is een vrijwilligersfunctie die ik graag vervul om duurzaamheid verder aan het licht te brengen in het facilitaire werkveld. Ik geloof namelijk dat facility managers de ‘undercover sustainability heroes’ zijn.
bottom of page